نی نی داری!

كلاس‌هاي آموزشي بچه ها را از چه سني شروع كنيم

1393/6/4 16:41
نویسنده : سارا
2,453 بازدید
اشتراک گذاری
امروزه بيشتر والدين تلاش مي‌كنند فرزندان خود را از سنين پايين آموزش دهند تا مهارت‌هاي بسياري را بياموزند...
شايد براي شما نيز اين سوال پيش آمده باشد كه بهترين سن براي آموزش كودكان يا ياددادن مهارت خاص به آنها چه سني است؟
 
كودكان از زمان تولد توانايي شنوايي فوق‌العاده‌اي دارند كه به آنها اجازه مي‌دهد اصوات مختلف را از هم تشخيص دهند. در صورتي كه از زمان تولد با كودكي به 2 زبان صحبت شود، او به طور طبيعي قادر به درك هر دو خواهد بود. كودكاني كه دو زبان را حين تولد مي‌شنوند معمولا ديرتر به حرف مي‌آيند. دليل آن هم مواجه‌شدن كودك با دايره وسيعي از لغات است كه بايد آنها را درك و بيان كند. گاهي نيز كودك دو زبان را با هم مخلوط مي‌كند. اين حالت كاملا طبيعي است و در 3، 4 سالگي از بين مي‌رود. هرگز براي آموختن يا حرف زدن يك زبان نبايد به كودك فشار آورد. اگر كودك حس كند والدين از پيشرفت‌نكردن او نگران هستند، ممكن است دچار اختلالات تکلمي شود.
اگر مجبور شديد به كشور ديگري مهاجرت كنيد براي اينكه كودك شما زبان را بياموزد كافي است يكي از والدين به زبان مادري و ديگري به زبان خارجي صحبت كند تا كودك آرام‌آرام با زبان بيگانه خو بگيرد. به محض تكميل زبان اول، معمولا در 3 سالگي و با شروع مهدكودك مي‌توان آموزش زبان دوم را آغاز كرد و خيلي خوب است كه با آغاز مدرسه بچه‌ها از كلاس‌هاي زبان دوم هم استفاده كنند.
 
نقاشي

 2 سالگي سن تحول و پيشرفت نقاشي در كودكان است زيرا كودك از لحاظ رواني و جسمي رشد مي‌كند، ماهيچه‌هاي او قوي مي‌شود و از نظر بينايي چشم‌اش توانايي دنبال كردن و هدايت دست به سمتي را كه مي‌خواهد، دارد. نقاشي كشيدن در كودكان از اين سن با ژست‌هاي كوچك و كند آغاز مي‌شود.

كودكان سعي مي‌كنند خطوطي را معمولا از چپ به راست رسم كنند.از آنجا كه نقاشي آغازي براي نوشتن است لازم است كشيدن نقاشي را در كودكان تشويق كنيم. براي كودك زير 3 سال لازم است براي نقاشي قوانيني را وضع کنيم. مثلا از او بخواهيم تنها روي كاغذ و در چارچوب آن نقاشي كند.
در سنين زيردبستان منظور از آموزش نقاشي اين نيست كه دست بچه‌ها گرفته و به آنها آموزش داده شود بلكه منظور، فراهم كردن فضايي براي رشد خلاقيت بچه‌ها از جمله نقاشي است. حتي بدون كلاس هم خانواده‌ها مي‌توانند اين فضا را در خانه در اختيار بچه‌ها قرار دهند. بهتر است زير 3 سالگي بچه‌ها از گواش، آبرنگ و مداد شمعي براي نقاشي استفاده كنند و از 5/4 سالگي به بعد خوب است كه از مدادرنگي استفاده شود. كافي است يك كاغذ در اختيار بچه‌ها قرار دهيد تا هر آنچه كه ذهن‌شان است روي كاغذ بيايد. اگر بچه‌هايي در زمينه نقاشي ضعف دارند و مهارت‌هاي دست‌ورزي آنها ضعيف است، مي‌توان آنها را در كلاس نقاشي ثبت‌نام كرد تا مهارت‌هاي دست‌ورزي آنها قوي شود. وقتي دست قوي شد، مدادگرفتن در دست قوي و كشيدن نقاشي راحت‌تر مي‌شود.
نكته بسيار مهم در شكوفايي نقاشي كودك اين است كه نقاشي را در فضايي انجام دهد كه هيچ‌گونه استرسي از سوي والدين به او وارد نشود. اگر مادر هم استرس داشته باشد كه كودك ديوارها را كثيف كند يا روي ميز خط بكشد سبب گريز كودك از نقاشي مي‌شود. اجازه بدهيد كودك در مكاني خاص كه كثيف شدن آن مهم نيست نقاشي كند. در اين صورت كودك بدون هيچ استرسي توانايي و خلاقيت خود را در نقاشي بروز مي‌دهد.
 
موسيقي
موسيقي در واقع يك زبان است كه الفباي خاص خود را دارد. آموزش موسيقي به كودكان سبب حساس‌شدن گوش مي‌شود و شنوايي‌شان را تقويت مي‌كند. در ضمن بر هوش و احساسات آنها هم تاثير مي‌گذارد و سبب شكوفايي در آينده‌اي نزديك مي‌شود. آموزش موسيقي را بايد ديرتر شروع كرد. البته سن آغاز آموزش موسيقي به ابزاري كه قرار است آموزش داده شود بستگي دارد ولي به طور ميانگين گفته مي‌شود 5 سالگي سن مناسبي است. براي اينكه بفهميد كودكتان به چه نوع ابزاري علاقه‌مند است، او را به يك مغازه ابزار موسيقي ببريد و اجازه بدهيد تمامي صداها را بشنود يا در خانه براي او انواع موسيقي را پخش و به عكس‌العمل او دقت كنيد. البته باز هم نمي‌توان فهميد كودك به چه ابزاري علاقه دارد و ممكن است طي روند ‌آموزش ابزار موسيقي خود را تغيير دهد. جز ابزارهايي كه نفس مي‌خواهند مانند فلوت و ساكسيفون، نواختن باقي ابزارها را مي‌توان از سن پايين به كودك آموزش داد. مثلا ويولون از 6 سالگي، آكاردئون از 7 سالگي، گيتار از 7 تا 8 سالگي، پيانو از 7 سالگي و شيپور و ساكسيفون را مي‌توان از 9 تا 10 سالگي به كودك آموزش داد اما بهتر است از 3 تا 5 سالگي اجازه بدهيد گوش كودك با موسيقي آشنا شود.
 
ورزش
يكي از رشته‌هاي ورزشي مناسب براي سن پايين در كودكان ژيمناستيك است كه مهارت‌ها و هماهنگي?هاي حركتي آنها را تقويت مي‌كند. در بسياري از مهدها و باشگاه‌ها اين كلاس‌ها داير است و شما مي‌توانيد از سن 4 سالگي فرزندتان را در اين كلاس‌ها ثبت‌نام كنيد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی داری! می باشد