نی نی داری!

تغزیه 1 تا 3 سالگی

1393/6/4 16:23
نویسنده : سارا
522 بازدید
اشتراک گذاری
مدت زمان زيادي تا نخستين جشن تولد كوچولوي شما باقي مانده و او به زودي پا در مرحله جديدي از زندگي مي گذارد. غذاخوردن، خوابيدن، تحرك، بازي و... كم كم تغيير مي كند. دراينجا قصد داريم تا به تغذيه كودك از يك تا سه سالگي بپردازيم:
 
از يك سالگي به بعد، كودك تمام مزه هاي مختلف غذاها را مي شناسد. غذاهايش متنوع شده و كم كم مي تواند به تنهايي، غذا بخورد. با اين حال غذاها، بايد متناسب با نيازهاي او آماده شود.از 10-12 ماهگي، كودك نسبت به غذاي بشقاب خود علاقه نشان مي دهد و دوست دارد تا غذاها را با دست بردارد. در روزهاي نزديك جشن تولد يك سالگي، او مي تواند به كمك اولين دندان هاي كرسي، تكه هاي كوچك غذا را بخورد. حس كنجكاوي كودك نسبت به تكه هاي غذا برانگيخته مي شود. او لقمه ها را برمي دارد، خرد مي كند و در دهان مي گذارد و سعي مي كند قاشق را از مادر بگيرد. كودك غذا را با انگشتانش برمي دارد، با آنها بازي ميكند و آنها را در اطراف خود مي پاشد. او تلاش مي كند با قاشق غذا بخورد و قاشق را بر عكس روي زبان مي گذارد و در اين صورت فقط بخش كمي از غذا را مي تواند بخورد. به همين خاطر در اغلب موارد، حوصله پدر و مادر سر مي رود! او هر لحظه قاشق را به سمتي مي برد و در نتيجه تمام غذا روي زمين مي ريزد. بسيار مهم است كه زير دست او روي ميز يا زمين مشمع پهن شود و بچه راحت باشد. به تدريج كه بزرگتر شود قاشق را در دست به دهان مي برد و از 15-18ماهگي كودك به تنهايي با قاشق غذا بخورد. پس از اين كه مي تواند به اين توانايي رسيد، والدين ديگر نبايد به او غذا بدهند. آنها بايد به كودك كمك كنند اما نبايد به طور مستقيم غذاخوردن به او را به عهده بگيرند؛ زيرا ممكن است كودك به اين روش عادت كند و حدود 2 سالگي، آموختن مجدد تنها غذاخوردن برايش مشكل مي شود.
كشف توانايي جويدن
از 12-14 ماهگي، كودك معمولا روبروي مادر يا پدر غذا مي خورد. از 16ماهگي مي تواند به خوبي روي صندلي كودك، كنار خانواده سر ميز بنشيند و شروع به خوردن غذا مي كند. براي كمك به تقويت قدرت جويدن كودك، ميوه ها و سبزيجات خام مي توانند بسيار مفيد باشند.نخستين توانايي كودك براي جويدن در 18 ماهگي با رويش دندان هاي نيش و در 24ماهگي با رويش دندان هاي كرسي بروز مي كند. مجموعه دندان ها به كودك كمك مي كنند تا خوراكي هاي سفت به شرط اينكه خيلي سخت نباشند را بجود. موادغذايي به خصوص از نظر بافت، بايد متناسب با ويژگي هاي كودك باشد. خرد و نرم كردن مواد غذايي بسيار مهم است و ميوه ها، سبزيجات، گوشت و ماهي تا دو سالگي بايد نرم شوند.
والدين عجله نكنيد!
كودك از 20ماهگي تا دوسالگي، نسبتا مستقل مي شود. غذاخوردن، زمان زيادي از كودك را ميگيرد. حالا ديگر به جاي غذاهاي له شده، مي تواند تكه هاي غذا را بجود. غذاخوردن براي كودك اوقات خوشي است كه مي تواند طي آن به تنهايي غذا بخورد و خوراكي هايش را با اطرافيان سرميز يا سفره تقسيم كند. گرچه رشد هوش و قدرت تعادل هم رديف پيشرفت حس چشايي و لامسه است، اما بايد تمايل فردي را نيز درنظر داشت. دراين سن، كودك هرلحظه هوس چيز تازه اي دارد، از خوردن بعضي غذاها و يا حتي كلا غذاخوردن امتناع مي كند و والدين بايد روش برخورد صحيح با كودك را در اين دوران بدانند.كودك دراين مرحله سني تمايل دارد غذايي بخورد كه شبيه غذاي پدر و مادر باشد. آشناشدن با طعم هاي مختلف موادغذايي و روش تغذيه متعادل براي او بسيار مهم است، گرچه مي توان كودك را در خوردن بعضي از غذاهاي خانواده شريك كرد. نقش پدر و مادر دراينجا بسيار حائز اهميت است، زيرا بچه درغذاخوردن از آنها تقليد مي كند.
درآخر بايد به والديني كه براي مستقل غذاخوردن فرزندشان عجله دارند، اين نكته را يادآورشد: كودك بين سنين 4تا 6 سال مي آموزد كه تميز غذا بخورد، آب دهانش را جمع كند و از چنگال، دستمال و... استفاده كند و تا پيش از اين سن، يادآوري اين نكات به كودك اصلا منطقي نيست و توصيه نمي شود.

مريم سادات كاظمي

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی داری! می باشد